نوشته شده در 22 اردیبهشت 1401، ساعت 06:42

چگونه مدرسه شادی داشته باشیم؟

خلاصه مطلب

دانش موزان مدارس ما به جای لذت دوران کودکی و فر ا اگیری مهارتهای زندگی مجبورند برای گذراندن دوران تحصیالت عمومی و گرفتن مدرک، مسیری طاقت ن هم غالبا با بی فرسا را ا رغبتی طی کنند. این در حالی استکهدر کشورهای توسعهیافته، فرد شادترین لحظات زندگی خود را در مدرسه میگذراند و نه تنها با مدرسه احساس بیگانگی نمیکند بلکه بخش عمده نجا تجربهمی ای از زندگی اجتماعی خودرادر ا موزشی کند. اما اشکال در چیستو چهعیبی در نظاما ما وجود دارد که مدارس را برای بچهها خستهکننده کرده تا از هر فرصتی برای تعطیلکردن و به عبارتی گریزانبودن از درس و مدرسه استقبال کنند. سال هاست موزش که بحث بازنگری در شیوه و نظام ا وپرورش، چه از نظر محتوای ک تب درسی و چه از نظر ساختار و برنامه موزشی و اداری مطرح است، اما این های ا تغییرات گوناگون نتوانسته مدرسه را برای دانش موزان به محیطی جذاب و مفید و شاد تبدیل کند. از نظر نگارنده، عواملی وجود ا دارد که بدون شک مانع ایجاد و نهادینهشدن نشاط و سرخوشی در دانش موزان می ا شون

چگونه مدرسه شادی داشته باشیم؟ دانش موزان مدارس ما به جای لذت دوران کودکی و فر ا اگیری مهارتهای زندگی مجبورند برای گذراندن دوران تحصیالت عمومی و گرفتن مدرک، مسیری طاقت ن هم غالبا با بی فرسا را ا رغبتی طی کنند. این در حالی استکهدر کشورهای توسعهیافته، فرد شادترین لحظات زندگی خود را در مدرسه میگذراند و نه تنها با مدرسه احساس بیگانگی نمیکند بلکه بخش عمده نجا تجربهمی ای از زندگی اجتماعی خودرادر ا موزشی کند. اما اشکال در چیستو چهعیبی در نظاما ما وجود دارد که مدارس را برای بچهها خستهکننده کرده تا از هر فرصتی برای تعطیلکردن و به عبارتی گریزانبودن از درس و مدرسه استقبال کنند. سال هاست موزش که بحث بازنگری در شیوه و نظام ا وپرورش، چه از نظر محتوای ک تب درسی و چه از نظر ساختار و برنامه موزشی و اداری مطرح است، اما این های ا تغییرات گوناگون نتوانسته مدرسه را برای دانش موزان به محیطی جذاب و مفید و شاد تبدیل کند. از نظر نگارنده، عواملی وجود ا دارد که بدون شک مانع ایجاد و نهادینهشدن نشاط و سرخوشی در دانش موزان می ا شوند چه کنیم تا مدرسه شادی داشته باشیم: 1 -موزان با ارائهکارت امتیاز سیس بانکجایزه و تشویق دانش ا تا ۲-برپای ی جشن های شادی و مسابقات مختلف ۳-تقویت و توسعه بازدیدهای علمی و تفریحی ۴ -موزشی و پرورشی موزان ازدستسازهای کارهای تحقیقی امور ا تشکیل نمایشگاههای متعددبا مشارکتدانش ا ۵-ورزشصبحگاهی به صورت دسته جمعی قبل از شروع کالس ۶ -موزان موفق مدرسه جهتصحبتسرصف دعوت ازدانش ا ۷-تشویق و تقدیراز فعالیتهای کوچکو کم ارزشاز نظردیگران ۸ -وردر کالسها زیبا و جذاب کردن محیط مدرسهو استفاده از رنگهای شادی ا - سالن ها-دیوارهای حیاط ۹ -موزان توجهبهرعایتبهداشتفردی دانش ا ۱۰ -موزان در انجامامور مدرسه مشارکتمؤثراولیای دانش ا ۱۱-پرهیز از ایجاد تنش در مدرسه ۱۲-پرهیز از تنبیه- توهین، سرزنش،تحقیر در مدرسه ۱۳-اجرای روشهای تدریس فعال با محوریتکالسی بانشاط ۱۴ -موزان ممتازدر تابلوی اعالنات نصبعکس دانش ا ۱۵-توجه خاص به زنگ تفریح ۱۶-نمایش فیلم و اسالید در مدرسه ۱۷-تقویتفعالیتهای هنری در مدرسه: گروه تائتر- گروه سرود – موزگاران ب حضور فعال ا راسته ا نشاط همراه باظاهری مناسبو ا ۱۹-پرهیز از بی انضباطی و بی عدالتی در مدرسه ۲۰ -موزان یندهدردانش ا تقویتامیدبها ۲۱ -موزان بررسی عوامل مؤثردر افتتحصیلی و ترکتحصیل دانش ا ۲۲ -موزان ودیگرکارکنان مدرسه تقویتاحتراممتقابل بین دانش ا ۲۳-تهیه کارت ت موزگاران موزان و حتی ا بریکبهمناسبتتولدهریکازدانش ا ۲۴-توزیع شیرینی بهمناسبتهای مختلفاز جمله جشن ها راهکارهای مناسب جهت شاداب ساز ی در مدارس: – تبادل تجرب یات موفق مدی ران در رابطه با شادساز ی مدارس –تغییر در وضعیت فی زی کی مدارس و توجه به نیازهای موزان وتنوع برنامهها دانشا –توجه جدی بهامور معیشتی و رفاهی ن هادر مدارس معلمان بهمنظور حضور شاداب ترا – موزان شاداب و پر تحرک وکنجکاو وپرسشگر بهادادن بهدانشا –ای جاد فضای سبز و استفاده از رنگ های شاد و جذاب در محیط مدرسه –شناسای ی افراد خالق و تشو ی ق نان در زم ا ینه تغییر و اصالح مدارس –ای جاد انگیزه و ترغیب مدی ران جهت مطالعه در رابطه با شادی و جای گاه ن در تعل ا یم و ترب یت –توجه به زی با ساز ی مدارس –توجه به وضعیت بهداشت محیط مدرسه –ای جاد فضای مناسب برای تفری حات موزان سالم دانشا –توجه به نیازهای عاطفی – روحی – روانی موزان دانشا – موزان در اداره مدرسه مشارکتدانشا –استفاده از تابلو ها و پ یام های بهداشتی شاد و شعر های شادی فر ا ی ن –تهیه امکانات و مکان های ی ورزشی درداخل مدرسهو خارج از مدرسه –برگزار ی جشن ها به مناسبت های مذهبی و اعیاد ملی موزان با کمک دانشا –برگزار ی مسابقات ورزشی – تفری حی – علمی در ب ین مدارس و ب ین موزان دانشا – برگزار ی نمای شگاه دست سازه ها – ثار ا – نقاشی – شعر – خط – ن بصورت گروه مسابقهقرا ی – موزان برجستهمثل هنرمندان دعوتاز افرادمحبوب وموفق دانشا – اسات ید – ورزشکاران –اجرای برنامه های صبحگاهی با نشاط و پر بار – همراه با سروددسته جمعی – تائتر و نمای شنامه –استفاده از مشاوران مجرب ودلسوز برای حل مشکالت تحصیلی و ترب ی تی موزان وبرقرار دانشا ی ارتباط –نمای ش فیلم و تائتر نمای ش های عروسکی – موسیقی موزان زنده موردعالقهدانشا – موزان بهموزه بردن دانشا – تائتر – سینما – پارک – اردوگاه – با کمک اول یا مدرسه و خانه –تشکیل نمای شگاه ک تاب –افزای ش زنگ های تفر ی ح ) برقرار ی مقرراتانعطاف پذی ر با و ی ژگی های سنی موزان( دانشا –برگزار ی مسافرت ها و اردو های تفری حی – سی احتی با همکار ی و نظارت اولیا –تشکیل گروههای درسی موزان با حضور فعال دانشا –کنترل عوامل بازدارنده نشاط و تقو ی ت عوامل تسهیل دهنده –جلوگیر ی ازهرنوع برخوردلفظی و ب ی احترام ی موزان بهدانشا –ممنوعیت جدی هر گونه تنبیه بدن ی –پربار شدن ساعات ورزش – پذی رای ی در اعیاد و مناسبت های مذهبی و غی ر مذهبی –استفاده از ک تابخانه مناسب – نمازخانه تمیز و جذاب – ن برا و تالوتقرا ی موزان رامشدانشا ا – توجه به وسای ل صوت ی و تصو ی ر ی در مدارس مخصوصا کامپیوتر نتیجهگیر ی شای ددر اولین نگاه احساس کنیم کهانجامهمهامور فوق در مدارسمستلزمپرداختهزی نهها ی سنگین باشد و مسلما در مدارس دولتی چنی ن امکان ی وجود ندارد لیکن با کمی تامل به ای ن نت یجه می رسیم که انجام بسیار ی از ا ی ن پ یشنهادات فوق می تواند با درا ی ت و مدی ری ت صحیح با حداقل بودجه و امکانات انجام شدن ی باشد و به اشکال مختلف می توان شاداب ی و طراوت را به کودکان و نوجوانان ا ی ن مرز وبومهدی ه دهیم و در نهای ت جامعه شاد داشته باشیم که ا ی ن خودباعثبروز و رشداستعدادها و خال قیت ها در جوانان ما خواهد شد. شادابساز ی و ای جاد روحیه شاد در دانش موزان و جلوگ ا یر ی از افسردگی نها باعثم ا یشود افراد ی مددر جامعهداشتهباش هدفمندوکارا یم در این میان عوامل متعددی دست بهدست هم داده تا بتواند ای ن هدف محقق شود

چگونه مدرسه شادی داشته باشیم؟

ویراستار مدرسه
22 اردیبهشت 1401، ساعت 06:42۲۰ دقیقه مطالعه
خلاصه مطلب

دانش موزان مدارس ما به جای لذت دوران کودکی و فر ا اگیری مهارتهای زندگی مجبورند برای گذراندن دوران تحصیالت عمومی و گرفتن مدرک، مسیری طاقت ن هم غالبا با بی فرسا را ا رغبتی طی کنند. این در حالی استکهدر کشورهای توسعهیافته، فرد شادترین لحظات زندگی خود را در مدرسه میگذراند و نه تنها با مدرسه احساس بیگانگی نمیکند بلکه بخش عمده نجا تجربهمی ای از زندگی اجتماعی خودرادر ا موزشی کند. اما اشکال در چیستو چهعیبی در نظاما ما وجود دارد که مدارس را برای بچهها خستهکننده کرده تا از هر فرصتی برای تعطیلکردن و به عبارتی گریزانبودن از درس و مدرسه استقبال کنند. سال هاست موزش که بحث بازنگری در شیوه و نظام ا وپرورش، چه از نظر محتوای ک تب درسی و چه از نظر ساختار و برنامه موزشی و اداری مطرح است، اما این های ا تغییرات گوناگون نتوانسته مدرسه را برای دانش موزان به محیطی جذاب و مفید و شاد تبدیل کند. از نظر نگارنده، عواملی وجود ا دارد که بدون شک مانع ایجاد و نهادینهشدن نشاط و سرخوشی در دانش موزان می ا شون

چگونه مدرسه شادی داشته باشیم؟ دانش موزان مدارس ما به جای لذت دوران کودکی و فر ا اگیری مهارتهای زندگی مجبورند برای گذراندن دوران تحصیالت عمومی و گرفتن مدرک، مسیری طاقت ن هم غالبا با بی فرسا را ا رغبتی طی کنند. این در حالی استکهدر کشورهای توسعهیافته، فرد شادترین لحظات زندگی خود را در مدرسه میگذراند و نه تنها با مدرسه احساس بیگانگی نمیکند بلکه بخش عمده نجا تجربهمی ای از زندگی اجتماعی خودرادر ا موزشی کند. اما اشکال در چیستو چهعیبی در نظاما ما وجود دارد که مدارس را برای بچهها خستهکننده کرده تا از هر فرصتی برای تعطیلکردن و به عبارتی گریزانبودن از درس و مدرسه استقبال کنند. سال هاست موزش که بحث بازنگری در شیوه و نظام ا وپرورش، چه از نظر محتوای ک تب درسی و چه از نظر ساختار و برنامه موزشی و اداری مطرح است، اما این های ا تغییرات گوناگون نتوانسته مدرسه را برای دانش موزان به محیطی جذاب و مفید و شاد تبدیل کند. از نظر نگارنده، عواملی وجود ا دارد که بدون شک مانع ایجاد و نهادینهشدن نشاط و سرخوشی در دانش موزان می ا شوند چه کنیم تا مدرسه شادی داشته باشیم: 1 -موزان با ارائهکارت امتیاز سیس بانکجایزه و تشویق دانش ا تا ۲-برپای ی جشن های شادی و مسابقات مختلف ۳-تقویت و توسعه بازدیدهای علمی و تفریحی ۴ -موزشی و پرورشی موزان ازدستسازهای کارهای تحقیقی امور ا تشکیل نمایشگاههای متعددبا مشارکتدانش ا ۵-ورزشصبحگاهی به صورت دسته جمعی قبل از شروع کالس ۶ -موزان موفق مدرسه جهتصحبتسرصف دعوت ازدانش ا ۷-تشویق و تقدیراز فعالیتهای کوچکو کم ارزشاز نظردیگران ۸ -وردر کالسها زیبا و جذاب کردن محیط مدرسهو استفاده از رنگهای شادی ا - سالن ها-دیوارهای حیاط ۹ -موزان توجهبهرعایتبهداشتفردی دانش ا ۱۰ -موزان در انجامامور مدرسه مشارکتمؤثراولیای دانش ا ۱۱-پرهیز از ایجاد تنش در مدرسه ۱۲-پرهیز از تنبیه- توهین، سرزنش،تحقیر در مدرسه ۱۳-اجرای روشهای تدریس فعال با محوریتکالسی بانشاط ۱۴ -موزان ممتازدر تابلوی اعالنات نصبعکس دانش ا ۱۵-توجه خاص به زنگ تفریح ۱۶-نمایش فیلم و اسالید در مدرسه ۱۷-تقویتفعالیتهای هنری در مدرسه: گروه تائتر- گروه سرود – موزگاران ب حضور فعال ا راسته ا نشاط همراه باظاهری مناسبو ا ۱۹-پرهیز از بی انضباطی و بی عدالتی در مدرسه ۲۰ -موزان یندهدردانش ا تقویتامیدبها ۲۱ -موزان بررسی عوامل مؤثردر افتتحصیلی و ترکتحصیل دانش ا ۲۲ -موزان ودیگرکارکنان مدرسه تقویتاحتراممتقابل بین دانش ا ۲۳-تهیه کارت ت موزگاران موزان و حتی ا بریکبهمناسبتتولدهریکازدانش ا ۲۴-توزیع شیرینی بهمناسبتهای مختلفاز جمله جشن ها راهکارهای مناسب جهت شاداب ساز ی در مدارس: – تبادل تجرب یات موفق مدی ران در رابطه با شادساز ی مدارس –تغییر در وضعیت فی زی کی مدارس و توجه به نیازهای موزان وتنوع برنامهها دانشا –توجه جدی بهامور معیشتی و رفاهی ن هادر مدارس معلمان بهمنظور حضور شاداب ترا – موزان شاداب و پر تحرک وکنجکاو وپرسشگر بهادادن بهدانشا –ای جاد فضای سبز و استفاده از رنگ های شاد و جذاب در محیط مدرسه –شناسای ی افراد خالق و تشو ی ق نان در زم ا ینه تغییر و اصالح مدارس –ای جاد انگیزه و ترغیب مدی ران جهت مطالعه در رابطه با شادی و جای گاه ن در تعل ا یم و ترب یت –توجه به زی با ساز ی مدارس –توجه به وضعیت بهداشت محیط مدرسه –ای جاد فضای مناسب برای تفری حات موزان سالم دانشا –توجه به نیازهای عاطفی – روحی – روانی موزان دانشا – موزان در اداره مدرسه مشارکتدانشا –استفاده از تابلو ها و پ یام های بهداشتی شاد و شعر های شادی فر ا ی ن –تهیه امکانات و مکان های ی ورزشی درداخل مدرسهو خارج از مدرسه –برگزار ی جشن ها به مناسبت های مذهبی و اعیاد ملی موزان با کمک دانشا –برگزار ی مسابقات ورزشی – تفری حی – علمی در ب ین مدارس و ب ین موزان دانشا – برگزار ی نمای شگاه دست سازه ها – ثار ا – نقاشی – شعر – خط – ن بصورت گروه مسابقهقرا ی – موزان برجستهمثل هنرمندان دعوتاز افرادمحبوب وموفق دانشا – اسات ید – ورزشکاران –اجرای برنامه های صبحگاهی با نشاط و پر بار – همراه با سروددسته جمعی – تائتر و نمای شنامه –استفاده از مشاوران مجرب ودلسوز برای حل مشکالت تحصیلی و ترب ی تی موزان وبرقرار دانشا ی ارتباط –نمای ش فیلم و تائتر نمای ش های عروسکی – موسیقی موزان زنده موردعالقهدانشا – موزان بهموزه بردن دانشا – تائتر – سینما – پارک – اردوگاه – با کمک اول یا مدرسه و خانه –تشکیل نمای شگاه ک تاب –افزای ش زنگ های تفر ی ح ) برقرار ی مقرراتانعطاف پذی ر با و ی ژگی های سنی موزان( دانشا –برگزار ی مسافرت ها و اردو های تفری حی – سی احتی با همکار ی و نظارت اولیا –تشکیل گروههای درسی موزان با حضور فعال دانشا –کنترل عوامل بازدارنده نشاط و تقو ی ت عوامل تسهیل دهنده –جلوگیر ی ازهرنوع برخوردلفظی و ب ی احترام ی موزان بهدانشا –ممنوعیت جدی هر گونه تنبیه بدن ی –پربار شدن ساعات ورزش – پذی رای ی در اعیاد و مناسبت های مذهبی و غی ر مذهبی –استفاده از ک تابخانه مناسب – نمازخانه تمیز و جذاب – ن برا و تالوتقرا ی موزان رامشدانشا ا – توجه به وسای ل صوت ی و تصو ی ر ی در مدارس مخصوصا کامپیوتر نتیجهگیر ی شای ددر اولین نگاه احساس کنیم کهانجامهمهامور فوق در مدارسمستلزمپرداختهزی نهها ی سنگین باشد و مسلما در مدارس دولتی چنی ن امکان ی وجود ندارد لیکن با کمی تامل به ای ن نت یجه می رسیم که انجام بسیار ی از ا ی ن پ یشنهادات فوق می تواند با درا ی ت و مدی ری ت صحیح با حداقل بودجه و امکانات انجام شدن ی باشد و به اشکال مختلف می توان شاداب ی و طراوت را به کودکان و نوجوانان ا ی ن مرز وبومهدی ه دهیم و در نهای ت جامعه شاد داشته باشیم که ا ی ن خودباعثبروز و رشداستعدادها و خال قیت ها در جوانان ما خواهد شد. شادابساز ی و ای جاد روحیه شاد در دانش موزان و جلوگ ا یر ی از افسردگی نها باعثم ا یشود افراد ی مددر جامعهداشتهباش هدفمندوکارا یم در این میان عوامل متعددی دست بهدست هم داده تا بتواند ای ن هدف محقق شود